Jump to content
Forum Cinema em Cena

Oscar 2010: Indicados e Previsões


MacGruber
 Share

Recommended Posts

  • Members
Eu achei legal a mudança. Acho que deixa mais interessante' date=' e tem mais chances dos filmes pelos quais você está torcendo entrarem.06

E é óbvio que vai haver um maior numero de filmes discutíveis entre os indicados, mas sempre foi assim, seja com 5 indicados, com 10 ou quantos forem, então não vejo nenhum problema nisso.
[/quote']

 

Mas eu acho que vai atrapalhar quando uma atuação merecedora não tiver seu filme indicado, nem mesmo entre as 10 vagas, porque vão achar que a indicação está de bom tamanho.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Members

 

Eles não conseguem indicar um blockbuster ou filme de maior apelo popular no lugar daqueles produtos de microondas feitos com apenas o Oscar em mente, e a única solução que encontram para salvar a audiência é adotando uma bobagem dessas. É óbvio que injustiças ocorrerão com cinco, dez ou vinte vagas - quanto a isso não tem jeito. Mas, acima de tudo, há o problema do prestígio, do charme de ser indicado: mais vagas, maiores chances e, claro, menor o sabor e a recompensa. Um pouco chato.

 

 

Gago2009-06-25 14:12:49

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Nada a ver com o tópico, mas momento fã:

 

"Eu não ficaria nua para qualquer filme", diz Alessandra Negrini

Publicidade

 

FERNANDA EZABELLA
colaboração para a Folha de S.Paulo

Eles mal se olham, se tocam ou se falam. "Mas existe algo tenso entre os dois, uma tensão erótica", explica a atriz Alessandra Negrini, 38, sobre a relação da sua personagem com a de Selton Mello, os únicos em cena no filme "A Erva do Rato".

Eduardo Knapp/Folha Imagem

A%20atriz%20Alessandra%20Negrini,%20protagonista%20de%20A%20Erva%20do%20Rato,%20posa%20na%20rua%20Augusta

A atriz Alessandra Negrini, protagonista do filme "A Erva do Rato", posa na rua Augusta

Para construir esta "relação do avesso", foram dois meses visitando a casa do diretor, Júlio Bressane, no Leblon, quase diariamente, entre discussões e observações de pinturas clássicas e fotografias antigas. "Tudo para sacar o filme que ele estava imaginando, para penetrar esse universo Júlio Bressane."

"Achava um filme muito difícil, misterioso, por mais que a gente conversasse. Esse mistério se manteve até o final, mesmo nas filmagens. Depois que vi o filme, comecei a usufruir mais esse mistério, gostei."

No longa, os dois personagens dividem a mesma casa e cama, mas a rotina é atrapalhada pela chegada de um rato, que começa a roer as fotografias íntimas que o homem tira com esmero da companheira.

Sobre as fotos que surgem na tela, com closes bastante reveladores, Negrini logo esclarece que são de uma dublê, cujo nome surge na metade final dos créditos. "Aliás, isso devia ficar mais explícito [que uma dublê fez]", diz Negrini, embora não se importe com a nudez, contanto que seja "necessária".

"Eu não ficaria nua para qualquer filme, assim comercialzão, não fico mesmo, não sou a fim. Mas, agora, um filme que tem uma linguagem que te cubra, você pode ficar nua, é a película, é a luz, é a beleza dali."

A atriz conta que foi consultada por Bressane antes de rodar certas cenas, como uma em que aparece sem roupa sob a luz vermelha de um laboratório caseiro de revelação de fotos.

"Ele perguntou se eu queria fazer, e eu disse: "Vou pensar". Pensei e falei: "Claro que eu vou fazer". É uma cena fundamental, a tensão fica num nível máximo. Então foi uma escolha minha, foi meu culhão de atriz. Não me sinto exposta. É uma nudez muito clássica, estética."

Este é seu segundo trabalho com Bressane --o primeiro foi "Cleópatra". Ambos foram exibidos no Festival de Veneza. O diretor já a escalou para o próximo, "Beduíno", um "filme meio surrealista", segundo ela.

Paulistana que mora no Rio há 12 anos, Negrini deve voltar a fazer TV no final do ano, numa novela da Globo, onde está desde os anos 90. Sua vontade, no entanto, é se dedicar mais ao teatro, da mesma forma que fez com o cinema autoral. Ela, que já encenou "A Gaivota", de Tchecov, quer produzir sua própria peça em 2010, embora ainda não saiba qual texto.

"Amo fazer TV, mas eu também gosto dos clássicos", diz. "Pô, eu era estudante de ciências sociais [na USP] e caí na Globo. Amo estar lá, mas tem um outro lado meu que precisava ser satisfeito."

 

 

Declarações são um exemplo para atrizes.
Link to comment
Share on other sites

  • Members

 

Eu achei legal a mudança. Acho que deixa mais interessante' date=' e tem mais chances dos filmes pelos quais você está torcendo entrarem.06

 

E é óbvio que vai haver um maior numero de filmes discutíveis entre os indicados, mas sempre foi assim, seja com 5 indicados, com 10 ou quantos forem, então não vejo nenhum problema nisso.

[/quote']

 

Mas eu acho que vai atrapalhar quando uma atuação merecedora não tiver seu filme indicado, nem mesmo entre as 10 vagas, porque vão achar que a indicação está de bom tamanho.

Mas acho que vai depender muito dos outros prêmios, como já contece hoje. Se o ator/atriz tiver ganho os prêmios anteriores (Golen Globles, SAG, Bafta, etc) acho difícil não sair com o Oscar tbm, mesmo que o filme não seja indicado entre os 10.

Mas para os atores que não vierem com tanta força, certamente vai pesar sim, acho que mais nas categorias principais do que nas de coadjuvante.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Members

 

Bom, pelo menos as criancinhas podem ficar um pouco mais tranquilas pelas bandas de lá... que maldade...

 

...

 

Sobre o trailer de Amelia, não acho mal montado. Acho sim que ele contem todos os clichês das cinebiografias e as frases que aparecem são péssimas...

FeCamargo2009-06-26 10:19:07

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Depois da Esquire, que o antecipou como "um grande filme; o mais relevante do ano", outro grande "review" para THE ROAD:

 

 

Exclusive: ‘The Road’ with Viggo and Charlize May Surprise

Wednesday' date=' June 24, 2009
Celebrity, Movies / By Roger Friedman
Tags:
Charlize Theron, Viggo Mortensen

mortensen%20viggo%20300x214%20Exclusive:%20The%20Road%20with%20Viggo%20and%20Charlize%20May%20Surprise

The Road” is finally here.

The John Hillcoat movie based on the bestseller by Cormac McCarthy is finally being shown, slowly, to a handful of people. Scheduled for last year but then held because special effects weren’t ready, “The Road” will surface in October.

“The Road” comes from the Dimension side of the Weinstein Company, not always my favorite place. It was home earlier this year to the dreadful “Soul Men.” But “The Road” was also made by another group, Mark Cuban’s 2929 Productions. It was acquired by Dimension, but really seems like a regular Weinstein movie.

Hillcoat has done justice to McCarthy’s Pulitzer Prize winner. “The Road” is elegiac and moving, artful and yet suspenseful. No, it’s not a raucous good time. It can be thoughtful and grim. But here’s the interesting thing: Viggo Mortensen’s performance as a father walking through a post-apocalypse America with his young son is just fascinating. It stays with you long after leaving the theater. Mortensen is that good.

There aren’t a lot of other actors in “The Road.” Charlize Theron is very good as Viggo’s wife, in flashbacks. Both Robert Duvall and Guy Pearce make cameo appearances. Eleven-year-old (he’s 13 now) Kodi Smit-McPhee is just right as the couple’s son.

What Hillcoat and screenwriter Joe Penhall do is accurately capture McCarthy’s tone and lauguage. This isn’t easy to do. “The Road” is a bleak trip, told in muted blacks, blues, and grays. There are no blue skies after whatever caused the apocalypse (is it nuclear war? we don’t know. Everything left, including the trees, is dying.)

So what Dimension will have to do is establish an audience for “The Road.” It opens wide in October, rather than platform the release. This should work just in getting the curious in all at once. Mortensen will be on a lot of top 10 and awards lists, and that should help, too. Depending on how the year shakes out, he could be a formidable contender.

“The Road” also has a cult quality, which could add to its mystery. The hold up from last year was to finish the effects, and they were well worth it. A whole city is painted out to reflect destruction. The sky is a miserable, darkening entity. But the scenes I liked best were ones where Mortensen takes his son back to the home he grew up in — now abandoned. Hillcoat has made a little piece of art. You can’t ask for much more than that.[/quote']

Ronny2009-06-26 16:34:36
Link to comment
Share on other sites

  • Members

E depois do susto inicial, emergem do LA FILM FESTIVAL críticas exaltadas para PUBLIC ENEMIES:

 

First ‘Public Enemies’ reviews online

Author: Ryan Adams

26 Jun

public4

Busy being sad yesterday' date=' so I missed some other happenings around the web. The first reviews of Public Enemies are appearing online, and aside from THR they’re mostly very positive.

[uPDATE: I'll rearrange this post to move the 5-star Empire review front and center. Thanks Midy.]

Whatever James Cameron’s Avatar may resemble in cinema’s ‘big shake-up’ later this year, this less self-aggrandising film, shot entirely on an ultra-high resolution digital format, marks a new cinematic language. The genre may seem familiar, that rat-a-tat-tat of Tommy guns, molls and dapper hoods, but never with this level of immersion. If Mann’s mission was simply to portray the early ’30s with pin-sharp realism, he has triumphed. This is not a film about the ’30s — it is a film in the ’30s…

Mann may squirm, but the Heat-in-the-Depression tag is inevitable. The comparisons are numerous: cascading storylines, languid cityscapes, architectural framing and that rigorous unpicking of male psychology (cops and robbers are all deep-down misunderstood).

Yet, more than just their eras, the two films feel like different worlds. Such is the docu-clarity of this digital skin, you have to readjust your thinking. This isn’t the glamour of the movies, warmly draped in celluloid, but rather an instantaneous, ‘stunning’ reality: every facial pore, every herringbone stitch, every silvery wisp from a smoking gun comes crystal-clear. Strangely, it makes the film both period and contemporary: history through a sci-fi lens…

Mann’s movie lies at a cusp between great American genres: the dusty borderland between the Western and gangster movie.

From Variety:

“Public Enemies” emerges as a formidable tapestry documenting the indelible seismic shifts of large criminal and law enforcement entities that significantly define an era. As before in Mann’s work, there is a magisterial inevitability to the way the opposing forces gradually converge until violent confrontation is inevitable, a style that justifies the time and attention to detail involved in creating it.

More enthusiasm from Emmanuel Levy:

Structurally, big action scenes of glorious escape from prison and shoot-outs are integrated into the dramatic proceedings. Occasionally, the narrative slows down, in the romantic scenes between Dillinger and Billie, but Mann is a shrewd entertainer who knows when to switch from dialogue-driven sequences to thrilling set-pieces, which the HD cameras of ace cinematographer Dante Spinotti captures in alluring ways. A couple of scenes are simply breathtaking in their visual pizzazz, conveying through dark screens that suddenly erupt into spots of glaring white light both the movement and effect of gunshots…

In its painstaking attention to detail, “Public Enemies” recalls “The Curious Case of Benjamin Button,” made by another brilliant and perfectionist director, David Fincher. We get a feel of how things looked, but how people thought, how men courted women, what ex-convicts thought about life, fate, and death.

And the most unrestrained rave so far comes from Rex Reed:

Thrilling, glamorous, richly textured and breathlessly action-packed, it is one of the best movies of the year.

It’s all here, exhaustively researched and painstakingly re-created. Curiously, there’s no mention of Dillinger’s wife, Beryl, and Michael Mann’s screenplay, co-written with Ronan Bennett and Ann Biderman, takes liberties by condensing some events and combining a few characters, but with so many informers, gunmen and tertiary historic plot contributors, it’s amazing that so few key elements found their way into the discard pile. From Billy Crudup, as the silly, publicity-seeking J. Edgar Hoover, to Johnny Depp’s magnetic starring role, replete with neatly cropped hair, piercing dark eyes, no sign of a tattoo and a lewd smile in the corner of his eyes, every role large and small is polished to perfection. (Johnny Depp gives the best performance of his career.) Even the bank plunders in broad daylight seem freshly staged. Since it’s more in the biographical vein of Bugsy than the grand opera of The Godfather, no easy comparisons come instantly to mind. But with the shiny cars with white-wall tires; the tailored, double-breasted pinstriped suits that give you an idea where Giorgio Armani’s fashion inspiration comes from; the music (lots of early Billie Holiday and big band jazz); and the navy blue midnight world of the Great Depression—Mr. Mann does more to illustrate the fabric of the gangster era than any film since Pete Kelly’s Blues.

In the process, Public Enemies becomes one glamorous, glorious, gun-blazing whale of an entertainment.

 

E da Total Film: 4/5 estrelas.

Ronny2009-06-26 16:49:41
Link to comment
Share on other sites

  • Members

Bacana esses comentários sobre Road e Enemies.

 

Agora, sobre a mudança para 10 indicados: será que vamos ter uma "cota informal"? Digo, já era de praxe que entre os 5 indicados fosse incluído um indie no mix. Com mais 5 vagas, pode ser que se convencione  indicar (além dos dramas hanituais) "X" blockbusters, "Y" estrangeiros, mais indies...
BrnoSoares2009-06-26 21:02:27
Link to comment
Share on other sites

  • Members
Bacana esses comentários sobre Road e Enemies.

 

Agora' date=' sobre a mudança para 10 indicados: será que vamos ter uma "cota informal"? Digo, já era de praxe que entre os 5 indicados fosse incluído um indie no mix. Com mais 5 vagas, pode ser que se convencione  indicar (além dos dramas hanituais) "X" blockbusters, "Y" estrangeiros, mais indies...
[/quote']

 

Mas com certeza matemática entram animações/desenhos, o que roubará de A Bela e a Fera o título de único desenho indicado a melhor filme.
Link to comment
Share on other sites

  • Members
Bacana esses comentários sobre Road e Enemies.

 

Agora' date=' sobre a mudança para 10 indicados: será que vamos ter uma "cota informal"? Digo, já era de praxe que entre os 5 indicados fosse incluído um indie no mix. Com mais 5 vagas, pode ser que se convencione  indicar (além dos dramas hanituais) "X" blockbusters, "Y" estrangeiros, mais indies...
[/quote']

 

Mas com certeza matemática entram animações/desenhos, o que roubará de A Bela e a Fera o título de único desenho indicado a melhor filme.

 

 

Acho que as animações teoricamente entram tanto como blockbusters (UP) quanto como filmes estrangeiros/alternativos (Ponyo).
Link to comment
Share on other sites

  • Members

 

Estou bem abalado com a morte de Michael Jackson' date=' e uma das primeiras coisas que vieram a minha cabeças foi um cinebiografia. Como isso é inevitável, torço para que façam um filme digno da grandeza desse músico.

[/quote']

Também fiquei bem triste com a notícia, mas quanto ao filme, até que daria um prato cheio pro Scorsese, bem no estilo de gênio-perturbado-que-vai-do céu-ao-inferno, a la Touro Indomável e O Aviador.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Curiosidade: alguém já leu o material do McCarthy que serviu como base pra esse filme com o Mortensen? É divino. Eu diria que não tem o menor cara de Oscar, mas depois de Onde os fracos não têm vez passei a reconsiderar afirmações desse tipo.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Members
Curiosidade: alguém já leu o material do McCarthy que serviu como base pra esse filme com o Mortensen? É divino. Eu diria que não tem o menor cara de Oscar' date=' mas depois de Onde os fracos não têm vez passei a reconsiderar afirmações desse tipo. [/quote']

 

 

É um baita livro. Mas em comparação com Onde os Fracos Não Tem Vez até que tem cara de oscar, sim. Pelo menos a relação entre pai e filho trás um humanismo que o livro adaptado pelos Coen não tem.

...

 

AMPAS says there might not be an original song presentation

Posted by Kristopher Tapley · 12:39 pm · June 26th, 2009

A.R.%20Rahman%20at%20the%2081st%20annual%20Academy%20AwardsThe headline is slightly misleading, but not entirely untrue.  Following Wednesday’s big shake-up regarding the addition of five more slots in the Best Picture category (which has spurred considerable debate in John’s column today), the Academy has issued this press release indicating that, if no song receives the agreed-upon score minimum, then the category will be nixed for that year and an Oscar for Best Original Song will not be presented.

The release, in part:

The governors approved the Music Branch Executive Committee recommendation that if no song achieves a minimum average score of 8.25 in the nominations voting, there be no original song nominees and thus no Oscar presented for the category. If only one song achieves the required minimum, it and the song with the next highest score will be deemed the nominees. If two or more songs achieve the minimum score, they will be the nominees though no more than five nominees can be selected. Previously, the rules dictated that there be no more than five but no fewer than three nominees in the category.

So, in a nutshell, there could be two, three, four, five or zero nominees for Best Original Song this year.  It all depends on how the increasingly troubled music branch decides various songs impact the films in play.  This still wouldn’t have saved Bruce Springsteen’s “The Wrestler,” which unfortunately played on black for the first minute or so pre-credits in the film and, therefore, wasn’t deemed a proper marriage of music and imagery.  Bollocks.

Other modifications of the rules include normal date changes and minor “housekeeping” changes, according to the press release.

 

Eu já to ficando com pena da Academia, é muita humilhação. 06
Link to comment
Share on other sites

  • Members

É, de minha parte as expectativas chegam a ser obscenas. Um dos grandes desafios do Hillcoat será alcançar, tanto em imagem quanto em termos narrativos, o nível poético estabelecido pelo McCarthy. Além, claro, de dar vida à lacônica dramaturgia do livro.

 

 

É um baita livro. Mas em comparação com Onde os Fracos Não Tem Vez até que tem cara de oscar' date=' sim. Pelo menos a relação entre pai e filho trás um humanismo que o livro adaptado pelos Coen não tem.[/quote']

Minha dúvida é em função de pelo menos 70% da substância literária original, que pra mim são bem hanekianas e, por isso, muito incompatíveis com o Oscar. Mas veremos.

Link to comment
Share on other sites

  • Members
É' date=' de minha parte as expectativas chegam a ser obscenas. Um dos grandes desafios do Hillcoat será alcançar, tanto em imagem quanto em termos narrativos, o nível poético estabelecido pelo McCarthy. Além, claro, de dar vida à lacônica dramaturgia do livro.


É um baita livro. Mas em comparação com Onde os Fracos Não Tem Vez até que tem cara de oscar, sim. Pelo menos a relação entre pai e filho trás um humanismo que o livro adaptado pelos Coen não tem.


Minha dúvida é em função de pelo menos 70% da substância literária original, que pra mim são bem hanekianas e, por isso, muito incompatíveis com o Oscar. Mas veremos.

 

 

Realmente não é nem de longe um material com cara de oscar, mas me parece mais palatável para eles do que NCFOM teoricamente era.

...

 

Segue o calvário:

06

Oscarcast nixes honorary awards

Posted by Guy Lodge · 9:40 am · June 27th, 2009

Jerry%20Lewis%20accepting%20the%20Jean%20Hersholt%20Award%20at%20the%2081st%20Annual%20Academy%20AwardsAnyone know the reason why the Academy is so restlessly change-happy this week? Not content with doubling the Best Picture field and potentially eliminating the Best Original Song category, they’ve also decided go ahead and cut all honorary awards from the March telecast.

Instead, the hitherto irregularly awarded Honorary (AKA lifetime achievement), Irving G. Thalberg Memorial and Jean Hersholt Humanitarian Awards will be announced in September and handed out at a private dinner in November. AMPAS  president Sid Ganis explains in the press release:

“For some years now, the Board has struggled to balance the desire to truly honor worthy individuals with the time limitations that the Oscar
®
telecast imposes on these honors … By creating a separate event for recognizing these outstanding people in the movie industry, we’re insuring that each honoree will be given his or her full due, without compromise.”

He tactfully fails to add that this “uncompromised” approach means the awards won’t be seen (or very likely, heard about) by the general public. If that’s not a compromise, I don’t know what is. I have no idea what kind of message the Academy is sending here. That the awards simply make for bad television? That your average movie-lover has no interest in seeing film legends acknowledged? That this year’s telecast — despite widely enthusiastic reviews and increased ratings — still didn’t make the grade?

I’m not denying that the honorary awards can be dull on occasion — it all depends on the recipient, after all — but they can also be decidedly moving. Recent years have served up such televisual gems as Peter O’Toole’s eloquently ironic “tottering into antiquity” speech, the surreal  sight of Clint Eastwood translating for Ennio Morricone, or the fascinatingly polarized audience reception for Elia Kazan.

My all-time favorite lifetime achievement presentation remains that of Michelangelo Antonioni, who in 1995 accepted his Honorary Award with a simple, graceful “Grazie.” (Thereby proving that such awards needn’t always slow down the telecast.)

The Oscarcast — and Oscar history itself — would be poorer for the loss of moments like these. Aren’t there a million other areas (read: montages) where the telecast can be shaved before resorting to such measures? What really concerns me is that this seems but one short step from eliminating the technical awards from the telecast too. The People’s Choice makeover of the Academy Awards continues apace.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

Announcements


×
×
  • Create New...